„Kto czyta książki żyje podwójnie”
Umberto Eco
Godziny pracy biblioteki:
Poniedziałek 800 – 1400; 1530 – 1645
Wtorek 830 – 1445
Środa 900 – 1400
Czwartek 800 – 1330
Piątek 800 – 1400
Drodzy czytelnicy! Warto poznać 17 zalet książki.
- Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych,
- Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz świat.
- Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni.
- Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej.
- Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację.
- Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki i emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości.
- Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.
- Książka uczy nas etyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe.
- Książka może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w zrozumieniu zależności.
- Książka może udowodnić, że często pytanie ma więcej niż jedną odpowiedź, że na problem da się spojrzeć z różnych stron. Może podpowiedzieć inne sposoby rozwiązywania konfliktów niż przemoc.
- Książka pomaga nam zrozumieć siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia nasze poczucie własnej wartości.
- Książka pomaga nam zrozumieć innych. Lektura książek pisarzy z innej epoki, innego świata, i odkrywanie, że ich myśli i odczucia nie różnią się od naszych, buduje tolerancję dla innych kultur i zapobiega uprzedzeniom.
- Książka jest naszym towarzyszem w samotności. Łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek. Z biblioteki można ja wypożyczyć za darmo i nie trzeba podłączać jej do prądu.
- Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia.
- Dobra książka dla dzieci, którą można czytać na głos, przynosi radość dzieciom i dorosłym. Buduje pomost między pokoleniami.
- Książka dla dzieci to pierwsze spotkanie z literaturą - nieograniczonym światem, z którego czerpiemy przez całe życie. To bardzo ważne spotkanie, gdyż, jeśli nie zostanie zmarnowane, pokaże, ile może dać dobra literatura.
- Literatura dziecięca wzbogaca kulturę kraju.
REGULAMIN KORZYSTANIA Z BIBLIOTEKI
- Z biblioteki korzystać mogą nauczyciele, rodzice, uczniowie Zespołu Szkól i jej absolwenci.
- Czytelnik wypożycza książki i zwraca je w bibliotece, w godzinach otwarcia, bibliotekarzowi.
- Jednorazowo czytelnik wypożyczyć może 2 książki, na okres jednego miesiąca.
- W uzasadnionych przypadkach bibliotekarz może wyrazić zgodę na przedłużenie terminu zwrotu, bądź żądać wcześniejszego zwrotu książek do biblioteki.
- Czytelnik zobowiązany jest do poszanowania i dbałości o wypożyczone książki.
- Za szkody wynikłe z zagubienia, bądź zniszczenia książek odpowiada wypożyczający, który zobowiązany jest zakupić w zamian wskazaną przez bibliotekarza książkę z listy lektur.
- Czytelnik zobowiązany jest do zwrócenia wszystkich wypożyczonych książek w wyznaczonym terminie - przed zakończeniem roku szkolnego.
- Pozycje z księgozbioru podręcznego oraz gazety i czasopisma udostępnione są wyłącznie w czytelni.
REGULAMIN KORZYSTANIA Z CZYTELNI
- Czytelnia szkolna otwarta jest w godzinach pracy biblioteki szkolnej.
- Uczniowie przebywający w czytelni szkolnej pozostają pod opieką bibliotekarza lub nauczyciela prowadzącego zajęcia.
- Każdy korzystający z czytelni szkolnej zobowiązany jest do wpisania się do zeszytu odwiedzin czytelni.
- Przebywający w czytelni szkolnej zobowiązani są do zachowania ciszy.
- Do dyspozycji osób przebywających w czytelni szkolnej są zbiory biblioteczne, które po zakończonej pracy czytelnik zobowiązany jest odnieść w miejsce wskazane przez bibliotekarza.
- Do dyspozycji przebywających w czytelni jest sprzęt ICIM, którego wykorzystanie określa odrębny regulamin.
REGULAMIN KORZYSTANIA ZE STANOWISK KOMPUTEROWYCH W BIBLIOTECE
- Stanowiska komputerowe w bibliotece zostały zainstalowane do poszukiwań źródłowych za pomocą sieci Internet.
- Wszyscy użytkownicy powinni wpisać się do zeszytu odwiedzin.
- Użytkownicy komputerów zobowiązani są do korzystania z nich zgodnie z ich przeznaczeniem, to znaczy w celach edukacyjnych. Nie można wykorzystywać komputerów do prowadzenia prywatnej korespondencji (e-mail) lub do gier i zabaw.
- Zabronione jest korzystanie z komputerów w celach zarobkowych, wykonywania czynności naruszających prawa autorskie twórców lub dystrybutorów oprogramowania i danych.
- Korzystać można tylko z zainstalowanych programów. Zabrania się instalowania innych programów i dokonywania zmian w już istniejących oprogramowaniach.
- U bibliotekarza można dokonywać rezerwacji stanowiska komputerowego osobiście. Pierwszeństwo mają nauczyciele oraz pracownicy szkoły.
- Jeżeli czytelnik opuści stanowisko na dłużej niż 15 minut bez zgłoszenia bibliotekarzowi, zostanie ono udostępnione innemu użytkownikowi bez zabezpieczenia wyszukanych wcześniej danych.
- Wszelkie uszkodzenia lub nieprawidłowości w pracy komputerów należy zgłaszać natychmiast bibliotekarzowi.
- Dla komfortu pracy wszystkich użytkowników w czytelni należy zachować ciszę. Okrycia wierzchnie, torby, teczki itp. należy zostawiać w szatni. Nie wolno wnosić napojów ani artykułów spożywczych.
10. W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązujących zasad, bibliotekarz, administrator sieci ma prawo do natychmiastowego przerwania sesji użytkownika.
Przy bibliotece działają:
Koło teatralne
Celem pracy koła jest rozbudzenie zamiłowania i dążności do obcowania ze sztuką żywego słowa, a także stwarzanie uczniom warunków sprzyjających twórczej i odtwórczej działalności. Uczniowie mają okazję wzbogacać doświadczenia językowe,doskonalić,technikęczytania,recytacji,przełamywaćwlasne zahamowania. Członkowie koła prezentują efekty swojej pracy w szkole, środowisku, uczestnicząc w konkursach teatralnych i recytatorskich.
Koło dziennikarskie
Głównym celem pracy koła jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, kształcenie umiejętności jasnego, precyzyjnego formułowania myśli, celowego władania środkami językowymi, a także umiejętności wyrażania samodzielnych, umotywowanych sądów o otaczającym świecie. W ramach spotkań uczniowie zapoznają się z zasadami redagowania tekstów dziennikarskich, samodzielnie redagują materiały, składają i wydają szkolną gazetkę „ RENTGEN”
Edyta Pietrykowska