Wstęp
Pomysł powstania innowacji pedagogicznej pt.: Śniadania logopedyczne zrodził się po przeprowadzeniu przesiewowych badań logopedycznych wśród dzieci przedszkolnych. Na podstawie wyników badań, dzieci 5, 6-letnie zostały objęte indywidualną terapią logopedyczną. Natomiast dla dzieci czteroletnich w ramach działań profilaktycznych wspierających prawidłowy rozwój mowy stworzyłam innowację pedagogiczną. Przeważająca większość dzieci w tej grupie wiekowej ma problemy wynikające z trudności motorycznych w obrębie jamy ustnej.
Dlaczego Śniadania logopedyczne?
Na rozwój mowy wpływ ma wiele istotnych czynników, wśród nich kluczowe miejsce zajmują czynności prymarne tj.: jedzenie, picie i oddychanie, bowiem te same mięśnie aktywizowane są zarówno podczas artykulacji, jak i podczas spożywania posiłków. W czasie picia, gryzienia, żucia i połykania ruchy motoryczne w obrębie jamy ustnej, poprzez setki powtórzeń określonych wzorców ruchowych, doskonalą umiejętność jedzenia i stymulują rozwój mowy. Te prozaiczne, ale jakże ważne czynności są swoistym fundamentem będącym bazą artykulacji, stąd pomysł na połączenie ćwiczeń narządów artykulacyjnych oraz ćwiczeń oddechowych ze śniadaniami.
Opis innowacji
Założeniem innowacji jest krótki trening narządów artykulacyjnych, tj. język, wargi, policzki, żuchwa, podniebienie miękkie oraz trening oddechowy; kształtowanie i doskonalenie umiejętności oralno-motorycznych, czyli picie przez rurkę, picie z kubeczka, chuchanie, dmuchanie, aspirowanie powietrza, żucie, gryzienie. Ponadto będę czuwała nad prawidłowym przebiegiem procesu jedzenia oraz picia i tym samym reagowała na wszelkie nieprawidłowości na bieżąco w miarę rozpoznanych potrzeb. Na stronie internetowej w zakładce: Śniadania logopedyczne dla dzieci czteroletnich będę publikowała materiały dla rodziców oraz ćwiczenia dla dzieci.
Zakres innowacji
Innowacja skierowana jest dla dzieci czteroletnich, co oznacza, że będzie realizowana w dwóch grupach przedszkolnych: Zajączki oraz Biedronki. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w tygodniu (poniedziałki, środy) w czasie, kiedy dzieci będą przygotowywały się, a następnie spożywały śniadanie.
Cel główny
Wspieranie prawidłowego rozwoju mowy poprzez ćwiczenia narządów artykulacyjnych oraz usprawnienie procesu oddychania.
Cele szczegółowe:
- Usprawnienie mięśni języka, warg, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego.
- Wypracowanie prawidłowego toru oddechowego.
- Pogłębienie fazy wydechowej.
- Koordynacja oddechowo-fonacyjno-artykulacyjna.
- Kształtowanie nawyku prawidłowego ułożenia języka w pozycji spoczynkowej.
- Utrwalenie prawidłowego połykania.
Przewidywane efekty:
Dziecko:
- Usprawni motorykę narządów artykulacyjnych.
- Wypracuje prawidłowy tor oddechowy.
- Rozwinie mowę pod względem artykulacyjnym.
- Wypracuje prawidłowe nawyki żywieniowe.
Rodzic:
- Poszerzy wiedzę z zakresu profilaktyki logopedycznej.
- Zdobędzie praktyczne wskazówki dotyczące usprawniania narządów artykulacyjnych oraz ćwiczeń oddechowych.
- Podejmie współpracę z logopedą oraz wychowawcą celem wspomagania prawidłowego rozwoju mowy oraz kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych.